Առողջությունը 60-ից հետո

Առողջությունը 60-ից հետո
Անգլերեն անվանումը՝ Healthy Living in Your 60s

Այժմ, երբ դուք հասել եք ձեր 60 տարեկանին, ձեզ ենք ներկայացնում մի շարք խորհուրդներ, որոնք ձեզ կօգնեն ​կանխարգելելու այս տարիքում ավելի հաճախ հանդիպող առողջական խնդիրները։​

Որևէ ախտորոշիչ սքրինինգային թեստի անհրաժեշտությունը կախված կլինի ձեր առողջական վիճակից։ Զրուցեք ձեր բժշկի հետ, թե կոնկրետ ինչի կարիք ունեք, սակայն 60-ը բոլորած առողջ մարդկանց մեծ մասը պետք է՝

  • 2 տարին մեկ անցնի սրտային հիվանդությունների ռիսկի գնահատում
  • 2 տարին մեկ ստուգի արյան ճնշումը
  • 5 տարին մեկ ստուգի արյան խոլեսթերինը և լիպիդները
  • 3 տարին մեկ ստուգի արյան գլյուկոզը
  • 2 տարին մեկ անցնի մամոգրաֆիա (կանայք)
  • պարբերաբար ստուգի մաշկի քաղցկեղի համար
  • 5 տարին մեկ անցնի արգանդի պարանոցի սքրինինգ՝ Պապ թեստ (կանայք)
  • 2 տարին մեկ ստուգվի հաստ աղիների քաղցկեղի համար
  • ամեն տարի անցնի օստեոպորոզի ռիսկի գնահատում
  • ամեն տարի ստուգի ատամները և բերանի խոռոչը
  • ամեն տարի պատվաստվի գրիպի դեմ (65-ից հետո)
  • կանոնավոր կերպով անցնի ընկնելու գնահատում (65-ից հետո)
  • ամեն տարի անցնի լսողության ստուգում (65-ից հետո)
  • 2 տարին մեկ (մինչև 65-ը) և ամեն տարի (65-ից հետո) ստուգի տեսողությունը։

Առողջ ապրելակերպի խորհուրդներ

Ձեր 50-60 տարեկանում որոշ ռիսկի գործոններ կարող են նպաստել լուրջ հիվանդությունների զարգացմանը, օրինակ՝ սրտի իշեմիկ հիվանդություն (ներառյալ՝ սրտամկանի ինֆարկտ), ինսուլտ, դիաբետ, երիկամային հիվանդություն և քաղցկեղ։

Ահա որոշ խորհուրդներ, որոնք կօգնեն ձեր առողջության պահպանմանը։

Դադարեցրեք ծխելը

Ծխելը դադարեցնելը երբեք ուշ չէ։ Եթե ծխող եք, դադարեցրեք այն և արդեն ժամեր անց ձեր օրգանիզմը կսկսի օգուտներ ստանալ ձեր նոր՝ «անծուխ» ապրելակերպից։ Մի մոռացեք նաև խուսափել ծխով լի միջավայրերից։

Սնվեք առողջ

Շատ կարևոր է, հատկապես 60-ն անց տարիքում, որ սննդակարգը դառնա հավասարակշռված։ Այն թույլ կտա, որ դուք պահպանեք մկանային ուժը և մնաք առողջ կշռի միջակայքում։

Դուք կարող եք ամեն օր հաճույք ստանալ սննդանյութերով հարուստ սննդամթերքների մեծ տեսականուց՝ թարմ մրգեր և բանջարեղեններ, հացահատիկներ, անճարպ միս, թռչնեղեն և ձկնեղեն, ինչպես նաև՝ կաթ, յոգուրտ և պանիր։ Սահմանափակեք հագեցած ճարպեր, ավելացված աղ և շաքար պարունակող սննդատեսակները և նվազեցրեք ալկոհոլի քանակը։

Կրճատեք ալկոհոլը

Օրվա մեջ օգտագործեք ոչ ավելի, քան 2 ստանդարտ չափաբաժին ալկոհոլ և մեկ ճաշելու ընթացքում՝ ոչ ավելի քան 4 ալկոհոլային չափաբաժին։

Երբ դուք մեծանում եք, ալկոհոլի վնասակար ազդեցության ռիսկը բարձրացնում է։ Եթե ունեք որևէ հիվանդություն, որի դեպքում ալկոհոլը կարող է բացասաբար ազդել ընթացքի վրա, ձեր բժիշկը կարող է խորհուրդ տալ, որ դադարեցնեք ալկոհոլի ընդունումը։

Եղեք ֆիզիկապես ակտիվ

Եթե ձեր ընդհանուր վիճակը թույլ է տալիս, ապա շաբաթվա օրերի մեծ մասը (ցանկալի է՝ ամեն օր) առնվազն 30 րոպե տրամադրեք չափավոր ծանրաբեռնվածության ֆիզիկական վարժանքներին։ (Չափավոր է համարվում այն ծանրաբեռնվածությունը, որը հաճախացնում է ձեր սրտազարկը, բայց դուք չեք ունենում խիստ հևոց, օրինակ՝ արագ քայլքը)։

Հակառակ դեպքում, եթե չեք հասնում 30 րոպե/օր մակարդակին, ավելի լավ է ինչ-որ չափի վարժանքներ անել, քան ակտիվությունից ընդհանրապես հրաժարվել։ Խիստ ցանկալի է, որ դուք ձեր ակտիվության օրական «չափաբաժնին» հասնեք ոչ թե միանգամից, այլ՝ աստիճանաբար։

Ընտրեք նաև ուժն ամրապնդող, հավասարակշտության և ճկունության վարժանքներ։ Դրանք կօգնեն, որ ձեր մկանների ուժը և ոսկրերի ամրությունը մնան բավարար մակարդակի վրա, որոնց շնորհիվ կնվազի ձեր ընկնելու ռիսկը։

Առողջ մնալու և կանխարգելիչ միջոցառումներ

Ներկայացվող առողջական խնդիրները «տարիքն առնելուն» զուգահեռ դառնում են ավելի տարածված, հատկապես, եթե դուք ունեք այլ ռիսկի գործոններ։ Սակայն, դուք կարող եք ձեր մասնակցությունն ունենալ այդ հիվանդությունների կանխարգելմանը։

Սրտանոթային հիվանդություններ

Սրտանոթային հիվանդությունները ներառում են սրտի իշեմիկ հիվանդությունը, ինսուլտը և արյունատար անոթների հիվանդությունները։

Դուք պետք է առնվազն 2 տարին մեկ գնահատեք ձեզ մոտ սրտանոթային հիվանդությունների ռիսկը, քանի դեռ ձեր բժիշկը չգիտի, որ դուք արդեն բարձր ռիսկի խմբում եք։ Բժիշկը կարող է ձեզ տալ հարցեր, չափի ձեր զարկերակային ճնշումն ու արյան խոլեսթերինը, ինչպես նաև ստուգի այլ հնարավոր հիվանդությունների առկայությունը։

Դուք կարող եք օգնել սրտանոթային հիվանդությունների կանխարգելմանը, եթե հետևեք առողջ ապրելակերպի վերոնշյալ խորհուրդներին, ինչպես նաև նվազեցնելով բարձր արյան ճնշում և արյան խոլեսթերինի բարձրացած մակարդակը։

Բարձր արյան ճնշում

Դուք պետք է չափեք ձեր զարկերակային ճնշումը յուրաքանչյուր 2 տարին մեկ, կամ, եթե ունեք սրտանոթային հիվանդությունների նկատմամբ միջին ռիսկ, ապա 6-12 ամիսը մեկ։

Վերոնշյալ սննդակարգից և ֆիզիկական վարժանքներից բացի կան բարձր արյան ճնշումը կարգավորող այլ մեթոդներ ևս, օրինակ՝

  • պահել ձեր իրանի շրջանագիծը տղամարդկանց համար՝ 94 սմ-ից ներքև և կանանց համար՝ 80 սմ-ից ներքև ցուցանիշների վրա
  • սահմանափակել կերակրի աղի օգտագործումն օրական մինչև 5 գրամի կամ, եթե ունեք բարձր արյան ճնշում, ապա՝ մինչև 4 գրամի։

Խոլեսթերին և լիպիդներ

Խորհուրդ է տրվում, որ դուք յուրաքանչյուր 5 տարին մեկ (եթե ունեք սրտանոթային հիվանդությունների նկատմամբ բարձր ռիսկ ապա 1-2 տարին մեկ) ստուգեք ձեր արյան խոլեսթերինը և լիպիդները։

Դուք կարող եք օգնել խոլեսթերինի մակարդակն «առողջ» միջակայքում պահպանելուն վարժանքների և առողջ սննդակարգի միջոցով։

2-րդ տիպի դիաբետ («շաքարախտ»)

Ձեր տարիքում դուք պետք է յուրաքանչյուր 3 տարին մեկ, եթե ունեք բարձրացած ռիսկ, ապա 12 ամիսը մեկ չափել ձեր արյան գլյուկոզը, որ իմանաք, թե արդյոք ունե՞ք 2-րդ տիպի դիաբետ։

Վերոնշյալ վարժանքները, սննդակարգը և մարմնի կշռի կարգավորման խորհուրդները կարող են օգնել, որ կանխարգելվի 2-րդ տեսակի դիաբետը։

Ինսուլտ

Եթե ձեզ մոտ ինսուլտի ռիսկը բարձր է, ապա բժիշկը պետք է գնահատի ձեր առողջությունը յուրաքանչյուր 12 ամիսը մեկ։

Այսպիսի գնահատումը կարող է ներառել մի շարք հարցերին պատասխաները և սրտանոթային ռիսկի գործոնների, օրինակ՝ շողացող առիթմիայի առկայությունը ստուգելը։ Հիվանդություններ հայտնաբերելիս բժիշկը կարող է նաև նշանակել որոշ դեղեր։

Պատվաստումներ

Խորհուրդ է տրվում 60 տարին լրացած մարդկանց ստանալ հետևյալ պատվաստումները՝

Երիկամային հիվանդություն

Երիկամային հիվանդությունը պետք է գնահատվի յուրաքանչյուր 1-2 տարին մեկ, եթե դուք ունեք բարձր ռիսկ։ Ռիսկի գործոնները կարող են նմանվել սրտանոթային հիվանդություններին, ինչպես նաև ներառել երիկամների վնասվածքը։

Բժիշկը ձեզ կարող է տալ մի շարք հարցեր, ինչպես նաև ստուգել ձեր զարկերակային ճնշումը և ուղեգրել մեզի հետազոտության։ Եթե ձեզ մոտ հայտնաբերվի բարձր արյան ճնշում, բժիշկը կարող է նաև նշանակել որոշ դեղեր։

Կրծքագեղձի քաղցկեղ (կանայք)

Կրծքագեղձի քաղցկեղի նկատմամբ ցածր ռիսկի խմբի կանանց խորհուրդ է տրվում յուրաքանչյուր 2 տարին մեկ անցնել մամոգրաֆիա, իսկ բարձր ռիսկի խմբի կանանց համար բժիշկը պետք է կազմի անհատական ժամանակացույց։

Դուք պետք է ծանոթանաք ձեր կրծքագեղձերի արտաքին տեսքին և դրանց հետ կապված զգացողություններին, և, եթե նկատում եք կասկածելի փոփոխություններ, ապա առանց հետաձգելու դիմեք ձեր բժշկին։

Մաշկի քաղցկեղ

Եթե ձեր 60-ը լրացել է, բժիշկը կարող է ստուգել ձեր մաշկը նույնիսկ այն դեպքերում, երբ դուք այցելել եք այլ նպատակով։ Եթե դուք մաշկի քաղցկեղի նկատմամբ բարձր ռիսկի խմբում եք, ապա ձեր մաշկի լիարժեք գնահատումը պետք է կատարվի յուրաքանչյուր 6-12 ամիսը մեկ անգամ։

Ուշադիր եղեք, որ չվնասեք ձեր մաշկն արևի ավելցուկային ճառագայթումից։

Արգանդի պարանոցի քաղցկեղ (կանայք)

Պարանոցի քաղցկեղը ստուգելու համար կանայք պետք է իրենց վերջին պապ թեստից հետո ոչ ուշ քան 2 տարի հետո անցնեն պարանոցի սքրինինգային թեստ։ Եթե ստուգման արդյունքները նորմալ են, դուք կարիք կունենաք ձեր հաջորդ սքրինինգային թեստն անցնել յուրաքանչյուր 5 տարին մեկ։

Պարանոցի քաղցկեղի սքրինինգային թեստն ավելի ճշգրիտ արդյունքներ է տալիս, քան պապ թեստը, և տարբեր երկրներում փոխարինել է վերջինիս։ Այունամենայնիվ, երկու դեպքում էլ ստուգման մեթոդը նույնն է (քսուք արգանդի պարանոցից):

Կոլոռեկտալ (հաստ կամ ուղիղ աղիների) քաղցկեղ

Նույնիսկ եթե դուք չունեք որևէ ախտանիշ կամ ընտանեկան պատմություն, խորհուրդ է տրվում յուրաքանչյուր 2 տարին մեկ անցնել հաստ աղիների քաղցկեղի թեստ («կղանքում թաքնված արյան» հետազոտություն)։

Վերոնշյալ թեստի արդյունքներից կախված, բժիշկը կարող է ձեզ առաջարկել նաև կոլոնոսկոպիա։

Օստեոպորոզ և կոտրվածքներ

Օստեոպորոզն առաջանում է, երբ ձեր ոսկրերը կորցնում են միներալները (աղեր) և դառնում ավելի փխրուն՝ մեծացնելով կորտվածքների ռիսկը։

Բժիշկը կարող է խնդրել, որ յուրաքանչյուր 12 ամիսը մեկ այցելեք բուժկենտրոն և անցնեք սքրինինգային թեստ՝ պատասխանելով մի շարք հարցերին։ Եթե բժիշկը գնահատում է, որ դուք ունեք օստեոպորոզի նկատմամբ բարձր ռիսկ կամ եթե նախկինում ունեցել եք ոսկրային կոտրվածքներ, նա կարող է առաջարկել լրացուցիչ թեստեր, օրինակ՝ մոտ 10-15 րոպե տևող ոսկրերի ամրության (խտության) սոնոգրաֆիկ հետազոտություն (դենսիտոմետրիա)։

Օստեոպորոզի զարգացումը կանխարգելելու համար աշխատեք ձեր սննդի միջոցով օրական ստանալ կանանց համար՝ 1,300 մգ և տղամարդկանց համար՝ 1,000 մգ կալցիում։ Դուք պետք է հետևեք նաև առողջ սննդակարգի և վարժանքների վերոնշյալ խորհուրդներին։ Զրուցեք ձեր բժշկի հետ նաև ձեր վիտամին D-ն բարձրացնող «արևային բուժման» անվնաս եղանակների մասին։

Ատամների քայքայում և լնդային հիվանդություն

Դուք կարող եք օգնել ատամների քայքայման և լնդային հիվանդության առաջացմանը հետևյալ կերպ՝

  • օրական 2 անգամ ատամի խոզանակով և ֆտորիդային (ֆտոր պարունակող) մածուկով մաքրեք ձեր ատամները
  • թքեք մածուկը, այլ ոչ թե ողողեք բերանը
  • օգտագործեք ատամի մաքրիչներ (օրինակ, զգուշությամբ օգտագործեք ատամնաթելեր՝ առանց վնասելու ձեր լնդերը)
  • սահմանափակեք մեծ քանակով թթուներ և շաքար պարունակող մթերքները և ըմպելիքները
  • այցելեք ատամնաբույժին յուրաքանչյուր 12 ամիսը մեկ (կամ ավելի հաճախ, եթե անհրաժեշտությունը կա)։

Ընկնում

Եթե դուք անցել եք 65 տարեկանը, բժիշկը կարող է յուրաքանչյուր տարին մեկ անգամ գնահատել ձեր վայր ընկնելու ռիսկը (կամ 6 ամիսը մեկ, եթե նման դրվագ արդեն եղել է)։

Դուք կարող եք օգնել վայր ընկնելու կանխարգելմանը հետևելով սնուցման և վարժանքների վերոնշյալ խորհուրդներին։ Անհրաժեշտության դեպքում բժիշկը կարող է խորհուրդ տալ հատուկ վարժանքներ, որոնք նախատեսված են ընկնելու ռիսկը նվազեցնելու համար, ինչպես նաև վերանայել ձեր ընթացիկ բուժումը՝ փոխարինելով որպես կողմնակի ազդեցություն հավասարակշռության հնարավոր խանգարումներ առաջացնող դեղերը։

Տեսողություն և լսողություն

65-ից սկսած դուք պետք է տարին մեկ անգամ ստուգեք ձեր լսողությունը և, ձեր կամ ձեր բժշկի կարծիքով՝ նաև տեսողությունը:

Դեմենցիա

65-ից հետո բժիշկը կարող է առաջարկել հոգեկան վիճակի գնահատում, եթե ձեզ մոտ առաջացել են դեմենցիայի նշաններ կամ դուք ունեք այս հիվանդության զարգացման բարձր ռիսկ:

Հոդվածը վերանայվել է՝ 26-05-2019