Վիտամին D (կալցիֆերոլ)

Վիտամին D (կալցիֆերոլ)
Անգլերեն անվանումը՝ Vitamin D

Վիտամին D-ն կենսաբանորեն ակտիվ նյութերի խումբ է, որը առաջանում է ձեր մաշկում ուլտրամանուշակագույն ճառագայթների ազդեցությամբ կամ ստացվում է սննդի միջոցով։

Ի՞նչ է անում վիտամին D-ն

Վիտամին D-ն օգնում է օրգանիզմի կողմից կալցիումի՝ ոսկրերի հիմնական բաղադրիչի յուրացմանը և այս միջոցով ապահովում ձեր ոսկրերի և մկանների ամրությունը և առողջ վիճակը։ Մասնավորապես, սննդով ստացված կալցիումը (և ֆոսֆորը) բարակ աղիներից, գլխավորապես՝ 12-մատնյա աղուց ներծծվում են միայն այս վիտամինի ներկայությամբ։ Որոշ կլինիկական հետազոտությունների արդյունքները վկայում են, որ վիտամին D-ն մասնակցում է նաև բջիջների բազմացմանը, նյութափոխանակության մի շարք շղթաներին, ինչպես նաև որոշ հորմոնների արտադրմանը։

Վիտամին D-ի աղբյուրները

Վիտամին D-ի մեծ մասն առաջանում է, երբ մերկ մաշկը ենթարկվում է արևի ուլտրամանշուշակագույն (ՈւՄ) B սպեկտրի ճառագայթների ազդեցությանը։ Այս դեպքում ձեր մաշկում առաջանում է խոլեկալցիֆերոլ կամ վիտամին D3:

Քիչ քանակությամբ վիտամին D (էրգոկալցիֆերոլ կամ վիտամին D2) կարելի է ստանալ նաև սննդի միջոցով, սակայն առանձին վերցրած սնունդը չի կարող ապահովել այս վիտամինի անհրաժեշտ օրական պահանջը։ Վիտամին D-ն ներկայացված չէ բազմաթիվ սննդամթերքներում, սակայն որոշակի քանակներ կարող են պարունակել յուղոտ ձկները (օրինակ՝ սաղմոս, սկումբրիա, տառեխ), լյարդը, ձուն, մարգարինները և որոշ կաթնամթերքները։ Նորածինների համար արտադրվում են նաև վիտամին D-ով հարստացված սննդային խառնուրդներ։

Այսօր հայտնաբերվել են վիտամին D-ի այլ տարատեսակներ ևս (D1, D4 և D5) որոնց կենսաբանական նշանակությունն ավելի քիչ է ուսումնասիրված։

Վիտամին D-ի ցանկալի օրական քանակը մինչև 12 ամսական երեխաների համար կազմում է 400 ՄՄ (միջազգային միավոր, անգլերեն՝ IU), 1-70 տարեկանների համար՝ 600 ՄՄ և 70-անց մարդկանց համար՝ 800 ՄՄ։

Արևի ճառագայթները և վիտամին D-ն

Արևի ճառագայթների ազդեցությանը ենթարկվելու տևողությունը կախված է տարբեր գործոններից՝ բնակավայրը, տարվա եղանակ, օրվա ժամ, ձեր մաշկի գույն և ազդեցության չափ։ Սակայն ամառվա ամիսներին մարդկանց մեծ մասի մաշկի վերին շերտում՝ վերնամաշկում (էպիդերմիս) վիտամին D3-ի բավարար քանակներ արտադրվում են 5-10 րոպեանոց բացօթյա ներգործությամբ։ Վիտամին D3-ի առաջացման համար անհրաժեշտ ՈւՄ ճառագայթները չեն անցնում ապակու, հագուստի և արևից պաշտպանության նախատեսված քսուկների միջով։

Կարևոր է, որ դուք խուսափեք բարձր ՈւՄ ճառագայթներից, քանի որ դրանք բարձրացնում են մաշկի քաղցկեղի ռիսկը։ Խորհուրդ չի տրվում օգտվել նաև ՈւՄ ճառագայթների վտանգավոր ռեժիմները հաշվի չառնող սոլյարիներից։ Արևի ճառագայթների ամենաանվտանգ ժամերն են առավոտը և կեսօրից հետո։

Ի՞նչ է տեղի ունենում, երբ վիտամին D-ն բավարար չէ

Վիտամին D-ի չափավորից մինչև ծանր պակասը (դեֆիցիտ, անբավարարություն) նորածինների և մանկահասակ երեխաների մոտ կարող է առաջացնել ռախիտ հիվանդությունը։

Եթե դուք 50-ն անց եք, վիտամին D-ի ցածր մակարդակը կարող է բերել օստեոպորոզի, երբ կորցնելով իրենց կալցիումը և այլ միներալները, ոսկրերը դառնում են փխրուն և կարող են հեշտությամբ կոտրվել։

Վիտամին D-ի խիստ ցածր մակարդակով (չափավորից մինչև ծանր պակաս) մարդկանց մոտ բարձրանում է նաև առողջական այլ խնդիրների ռիսկը։ Կան մի շարք հիվանդություններ, որոնց կապը վիտամին D-ի ցածր մակարդակների հետ ապացուցվել է տարբեր հետազոտություններով, օրինակ՝ սրտանոթային հիվանդություններ, մեծ տարիքով մարդկանց շրջանում կոգնիտիվ խանգարումներ և դեմենցիա, երեխաների ծանր ասթմա և քաղցկեղ։ Հետազոտությունները վկայում են նաև, որ վիտամին D-ն կարող է տարբեր հիվանդությունների կանխարգելման և բուժման մեջ ունենալ որոշակի դեր, օրինակ՝ 1-ին և 2-րդ տիպի դիաբետներ, զարկերակային գերճնշում և ցրված սկլերոզ։

Ովքե՞ր են վիտամին D-ի պակասի նկատմամբ ռիսկային

Դուք կարող եք դառնալ վիտամին D-ի պակասի նկատմամբ ռիսկային, եթե՝

  • առողջական, աշխատանքային կամ այլ պատճառներով օրվա գերակշռող մասն անցկացնում եք փակ տարածքներում
  • ունեք թուխ (մուգ) մաշկ
  • ցերեկվա ժամերին ծածկում եք ձեր մարմինը՝ ելնելով կրոնական համոզմունքներից կամ մշակութային նորմերից
  • խուսափում եք արևից՝ մաշկը պաշտպանելու համար կամ ելնելով բժշկական ցուցումներից
  • գեր եք
  • ունեք առողջական խնդիր, որն ազդում է ձեր աղիներում վիտամին D-ի ներծծման վրա
  • ընդունում եք դեղեր, որոնք կարող են քայքայել վիտամին D-ն
  • հանդիսանում եք վիտամին D-ի պակասով մոր նորածին։

Կարիք ունե՞մ արդյոք ստուգելու արյան վիտամին D-ի մակարդակը

Բժիշկը կարող է ձեզ նշանակել վիտամին D-ի հետազոտություն, եթե նա կարծում է, որ ձեզ մոտ այս վիտամինի անբավարարությունը հավանական է կամ դուք պատկանում եք վերոնշյալ ռիսկային խմբերից մեկնումեին։

Վիտամին D-ն հետազոտվում է արյան անալիզով, որի ժամանակ չափվում է ձեր արյան 25-հիդրօքսիվիտամին D ցուցանիշը (25-OH vit D)։ Վիտամին D-ի մակարդակը կարող է օգտակար լինել նաև օստեոպորոզի բարձր ռիսկով անձանց հետազոտության համատեքստում։

Զրուցեք ձեր բժշկի հետ, եթե կարծում եք, որ ձեզ անհրաժեշտ է անցնել այս հետազոտությունը։

Վիտամին D-ի հետազոտության լավագույն ժամանակահատվածը ուշ ձմեռն է կամ վաղ գարունը, երբ ձեր այս վիտամինի մակարդակն ամենացածրն է։

Ինչպե՞ս է վիտամին D-ի պակասը բուժվում

Եթե ձեզ մոտ առկա է մեղմ պակաս, ապա բժիշկը կարող է խորհուրդ տալ հետևյալ պարզ միջոցները՝

  • զգուշությամբ ավելացնել արևի ճառագայթների ազդեցության ժամանակահատվածը
  • սննդի միջոցով ավելացնել կալցիումի քանակը
  • բարձրացնել ֆիզիկական ակտիվության չափը
  • ընդունել վիտամին D-ի հավելումներ։

Եթե ձեզ մոտ հայտնաբերվել է չափավորից մինչև ծանր անբավարարություն, բժիշկը ձեզ կնշանակի վիտամին D-ի բարձր դեղաչափերով հավելումներ և 3 ամիս անց կուղեգրի վիտամին D-ի կրկնակի հետազոտության։

Վիտամին D-ի հավելումներ

Իրականում, բազմաթիվ մարդիկ այս հավելումների կարիքը չունեն։

Եթե դուք ստանում եք վիտամին D-ի չափից դուրս մեծ դեղաչափեր, ձեզ մոտ կարող են ի հայտ գալ որոշ կողմնակի ազդեցություններ։ Զրուցեք ձեր բժշկի հետ, թե արդյոք պետք է ընդունել այս վիտամինը և, եթե այո, ապա որ դեղաչափը կարող է ձեր առողջական վիճակի համար լինել լավագույնը և, վերջապես, ինչպիսի դեղաձևով հավելում է ձեզ ցուցված (պատիճ, հաբ, լուծվող հաբ, ծամելի հաբեր, փոշի կամ հեղուկ)։

Հոդվածը վերանայվել է՝ 15-06-2019