Սթրես

Սթրեսը մարդու ակնկալված պատասխան ռեակցիան է բարդ կամ վտանգավոր իրավիճակներին։

Իր զարգացման հազարամյակների ընթացքում մարդկային էակը դարձել է ունակ՝ հաղթահարելու տարբեր սթրեսորներ։

Լարվածություն կամ ճնշում զգալը՝ սթրեսը կենդանի լինելու մի մասին է։ Սթրեսի փոքր չափերը, օրինակ՝ որևէ խնդրահարույց իրավիճակում հայտնվելը, մինչև վերջնաժամկետի լրանալը առաջադրանքներն արագ ավարտին հասցնելը և այլն, իրականում կարող են լինել շատ օգտակար։ Սթրեսը կարող է բարձրացնել մեր զգոնությունը, ներուժը և աշխատունակությունը։ Հակառակ սրան, սթրեսի խիստ պակասը կարող է թուլացնել շարժառիթները, ձգտումները և աշխատունակությունը։

Սթրեսն առաջացնում է «պայքարիր կամ փախչիր» (fight or flight) պատասխանը՝ մեր օրգանիզմը նախապատրաստելով հավանական վտանգի դեմ նախաձեռնվող քայլերին։ Օրինակ, արտադրվում են «սթրեսի հորմոններ»՝ ադրենալին և կորտիզոլ, որոնց ազդեցությամբ մեր սիրտը սկսում է ավելի ուժեղ և արագ բաբախել, ակտիվանում է նյութափոխանակությունը և հաճախանում է մեր շնչառությունը։ Սրանք բոլորը մեզ ծանոթ երևույթներ են. բոլորս էլ սթրես ունեցել ենք և ունենալու ենք, քանի դեռ ապրում ենք։

Մեր օրգանիզմը «պայքարելուն» նախապատրաստող վերոնշյալ տեղաշարժերն օգտակար են միայն կարճատև ազդող իրավիճակի կամ վտանգի ժամանակ։ Սակայն, երբ սթրեսային պատասխանը շարունակվում է չափից դուրս երկար ժամանակ, սկսում է վնաս հասցնել թե՛ մեր ուղեղին և թե՛ մեր մարմնին։

Սթրեսը կարող է ծնվել այն իրավիճակից, որում մենք գտնվում ենք կամ պատճառվել մեր վերաբերմունքներից կամ ակնկալիքներից։ Ժամանակակից աշխարհում որոշ մարդիկ գուցե սթրեսից դուրս գան շահած, սակայն բազմաթիվ այլ մարդիկ նշում են, որ սթրեսի բարձր մակարդակները բացասաբար են ազդում իրենց առողջության վրա։

Տարբերում են սթրեսի տարբեր տեսակներ։

  • «Լավ» սթրես. սթրեսի այս տեսակն ունի բարվոք ազդեցություն։ Այն կապված է դրական փոփոխությունների հետ և կարող է առաջացնել հաճելի հույզեր և ոգևորություն։ Լավ սթրեսը կարող է բարելավել շարժառիթները և աշխատանքի կատարողականը։
  • Կարճաժամկետ կամ սուր սթրես. սա որևէ կոնկրետ իրավիճակի հետ կապված կարճատև լարված վիճակն է։ Այն կարելի է դիտարկել որպես իրավիճակային պատասխան։
  • Երկարաժամկետ կամ քրոնիկ սթրես. քրոնիկ սթրեսը կարող է առաջանալ մշտական ճնշումներից կամ պահանջներից, որոնք ձգվում են երկար ժամանակ և ունեն բարելավվելու փոքր հույս։ Քրոնիկ սթրեսը կարող է մեծ վնաս հասցնել առողջությանը և փոխհարաբերություններին։

Երբ սթրեսն ավելի ուժեղ է, քան այն դիմագրավելու մեր ունակությունը, կարող են զարգանալ ֆիզիկական և հոգեկան առողջության խնդիրներ, ինչպես նաև առաջ գալ փոխհարաբերությունների և աշխատանքի հետ կապված դժվարություններ։

Կան սթրեսը կառավարելու բազմաթիվ մեթոդներ, ներառյալ՝ սթրեսածին պատճառների վերհանում, ռելաքսացիայի մեթոդներ, ապրելակերպի փոփոխություններ և այլ մարդկանց օժանդակության ակնկալում։ Եթե զգում եք, որ սթրեսն «այրում է» ձեզ և այլևս չեք կարողանում դիմագրավել այն, դիմեք ձեր բժշկին, խորհրդատուին կամ հոգեկան առողջության մասնագետին։


Հոդվածը վերանայվել է՝ 25-04-2021