Գիրություն. պատճառներ

Գիրություն. պատճառներ

Թեև մարմնի քաշի վրա ազդում են գենետիկական, վարքագծային, նյութափոխանակային և հորմոնային տարաբնույթ գործոններ, մարդկանց մեծ մասի մոտ գիրության պատճառը սննդի միջոցով չափից դուրս շատ կալորիաներ ընդունելն է և (կամ) քիչ շարժվելը։

Երբ սննդի միջոցով ընդունում եք էներգիայի մեծ քանակներ, սակայն ստացված էներգիան վարժանքերի ու ֆիզիկական ակտիվության միջոցով չի «այրվում», ավելցուկային էներգիան «փոխակերպվում» է ճարպի և կուտակվում ձեր մարմնում՝ առաջացնելով գիրություն կամ ճարպակալում։

Ընդ որում, հավելյալ ճարպը չի կուտակում միայն ձեր ենթամաշկում. ճարպի ավելցուկային քանակները «նստում են» գրեթե ամենուրեք՝ արյունատար անոթներ, լյարդ և այլն։

Մեր օրերում բազմաթիվ մարդկանց սնունդը պարունակում է նորմայից շատ կալորիաներ, որի հիմնական պատճառը պարզապես սննդակարգին չհետևելն է:

Ռիսկի գործոններ

Գիրությունը սովորաբար հանդիսանում է տարբեր պատճառների և նպաստող գործոնների համակցության արդյունք:

Ընտանեկան ժառանգականություն և ներգործություններ

Ծնողներից ժառանգված գեները կարող են ազդել օրգանիզմում պահեստավորվող ճարպի քանակության և բաշխվածության վրա: Գենետիկան նաև կարող է դեր ունենալ այն գործընթացներում, թե ինչքան արդյունավետ է օրգանիզմը սնունդը փոխակերպում էներգիայի, ինչպես է կարգավորվում ձեր ախորժակը կամ ինչպես է վարժանքների ընթացքում ձեր օրգանիզմն «այրում» կալորիաները:

Գիրությունը հակված է հանդիպելու ընտանիքներում, սակայն սա պայմանավորված չէ միայն գեներով: Ընտանիքի անդամները սովորաբար ունեն սնունդ ընդունելու և ֆիզիկական ակտիվության համանման (ոչ հազվադեպ՝ անառողջ) սովորույթներ:

Դուք կարող եք պնդել, թե մարմնի քաշի վերաբերյալ ձեր որևէ մտահոգությունը կամ ակտիվ պայքարն անիմաստ է, քանի որ գիրությունը պայմանավորված է ձեր գեներով, որի դեմ «արտաքին միջամտությունը» դառնում է անիմաստ։

Իհարկե, կան հազվադեպ հանդիպող ժառանգական որոշ հիվանդություններ (օրինակ՝ Պրեյդեր-Վիլի համախտանիշ), որոնց նշաններից մեկն էլ ճարպակալումն է։ Նույն կերպ, ժառանգաբար կարող են փոխանցվել գիրությանը նպաստող որոշ գործոններ կամ շեղումներ (օրինակ՝ դանդաղած նյութափոխանակություն, բարձրացած ախորժակ և այլն), որոնք կարող են դժվարացնել քաշի նորմալացման ջանքերը։

Բայց սա բնավ չի նշանակում, որ դուք պետք է ձեր առողջությանն ուշադրություն չդարձնեք՝ ամեն ինչ վերագրելով գեներին։ Նույնիսկ եթե ժառանգականորեն հակված եք ավելցուկային կիլոգրամներ ունենալուն, քաշի նորմալացումը թեև դժվար, սակայն անիրատեսական և անօգուտ չէ։

Ապրելակերպի ընտրություններ

  • Անառողջ սննդակարգ. կալորիաներով հարուստ, մրգերից և բանջարեղեններից աղքատ, հավելյալ յուղեր կամ ճարպեր պարունակող «ֆաստֆուդային» բնույթի մշտական սննդակարգը, բարձր կալորիականության ըմպելիքները և նորմայից ավելի մեծ քանակի սնունդ ընդունելը կարող են նպաստել քաշի ավելացմանը: Սովորաբար անառողջ սնունդ ընդունելու սովորույթը հատուկ է ոչ թե առանձին վերցրած անհատին, այլ նրա ընտանինքին, որն իր հերթին ոչ առողջ սննդակարգը կարող է «ժառանգել» ծնողներից։ Մանկական տարիքի գիրությունը կարող է լինել ավելի մեծ տարիքում մարմնի քաշի հետ կապված առողջական խնդիրների հզոր կանխատեսող գործոն։ Սա նշանակում է, որ առողջ սննդակարգի և մարմնի նորմալ քաշի մասին պետք է հոգ տանել սկսած մանկական տարիքից։
  • Հեղուկ կալորիաներ. մարդիկ կարող են հեղուկներով ստանալ կալորիաների մեծ չափաբաժին՝ առանց հագեցվածություն զգալու, օրինակ՝ ալկոհոլ օգտագործելիս (որը համարվում է բարձր էներգետիկ խմիչք): Քաշի ավելացմանը նպաստող այլ օրինակներից են բարձր կալորիականության և քաղցրահամ ըմպելիքները:
  • Ֆիզիկական անբավարար ակտիվություն. եթե դուք հակված եք «նստակյաց» ապրելակերպին, ապա գրեթե ամեն օր սննդով ստանում եք ավելի շատ էներգիա, քան սպառում եք ֆիզիկական ակտիվությամբ: Համակարգչի, պլանշետի կամ հեռախոսի առաջ ժամեր անցկացնելը այսօր տարածված երևույթներ են, որոնք նպաստում են ավելցուկային կիլոգրամներ կուտակելուն: Նույն կերպ, բազմաթիվ մարդկանց աշխատանքն ավելի շատ մտավոր և «անշարժ» է, քան ֆիզիկական բնույթի. գրասենյակային աշխատանքը, միայն ավտոմեքենայով տեղաշարժվելը և մերօրյա բազմաթիվ այլ գործոններ կարող են նպաստել ավելցուկային կիլոգրամների կուտակմանը։ «Հանգիստը» շատերի համար պառկած կամ նստած վիճակում թուլանալն է, հեռուստացույցի դիմաց ժամեր անցկացնելը, մինչև ուշ գիշեր ինտերնետային էջեր թերթելը կամ համակարգչային խաղեր խաղալը։ Այլ կերպ ասած, ներկա կյանքը և տեխնոլոգիաների զարգացումը հանգեցրել է նրան, որ մենք դառնանք ալարկոտ և նստակյաց։ Մարդկանց մեծ մասը կարող է անգամ չմտաբերել, թե երբ է վերջին անգամ գոնե 10 րոպե տրամադրել սովորական զբոսանքին։ Մինչդեռ առողջ ապրելակերպի առանցքային դրույթներից մեկն այն է, որ օրվա ընթացքում մենք պետք է առնվազն 30 րոպե չափավոր ծանրաբեռնվածությամբ ֆիզիկապես ակտիվ լինենք, իսկ եթե խոսքը գեր մարդկանց մասին է, ապա նրանք աստիճանաբար պետք է հասնեն ավելի երկարատև «ակտիվ» րոպեների։ Ֆիզիկապես ակտիվ ապրելակերպը միայն վարժանքները չեն, այլ ֆիզիկական ակտիվությունն առօրյա կյանքի բնական մի մասը դարձնելը։

Որոշ հիվանդություններ և դեղեր

Որոշ մարդկանց մոտ գիրությունը կարող է պայմանավորված լինել առողջական խնդրով, օրինակ՝ Պրեյդեր-Վիլի համախտանիշ, Քուշինգի համախտանիշ և այլն: Տարբեր հիվանդություններ, օրինակ՝ հոդաբորբը (արթրիտ) նույնպես կարող է բերել ֆիզիկական ակտիվության կրճատման, որի արդյունքում կարող եք քաշ կուտակել: Որոշ հոգեկան խնդիրների դեպքում մարդը կարող է սննդի ընդունումից չհագենալ, սնունդ ընդունել, որ լավ զգա կամ ընկճվել, երբ սնունդ չի ընդունում։

Կան նաև այնպիսի դեղամիջոցներ, որոնք կարող են ավելացնել քաշը, հատկապես, եթե այս կողմնակի ազդեցությունը չի հակակշռվում առողջ սննդակարգով կամ ֆիզիկական ակտիվությամբ: Նման ազդեցությամբ դեղամիջոցներից են որոշ հակադեպրեսանտները, հակացնցումային դեղամիջոցները, դիաբետի բուժման դեղամիջոցները, հակափսիխոտիկները, ստերոիդները և բետա-պաշարիչները:

Սոցիալտնտեսական խնդիրներ

Սոցիալական և տնտեսական գործոնները հաճախ կապված են գիրության հետ: Գիրությունից դժվար է խուսափել, եթե չունեք զբոսանքի կամ վարժանքի համապատասխան կամ անվտանգ տարածքներ: Նույն կերպ, գուցե ուշադրություն չդարձնեք կամ հնարավորություն չունենաք պատրաստելու առողջ կերակուրներ կամ օգտվելու առողջ սննդամթերքներից: Սովորույթների վրա կարող են ազդել նաև ձեզ շրջապատող մարդիկ, գործընկերները, ընկերները կամ հարազատները, ովքեր անտեսում կամ արհամարհում են առողջ ապրելակերպը:

Տարիք

Գիրությունը կարող է զարգանալ ցանկացած տարիքում, նույնիսկ՝ մանկական հասակում: Սակայն, տարիքն առնելուն զուգընթաց հորմոնային տեղաշարժերը և ավելի պասիվ ապրելակերպը բարձրացնում են գիրության ռիսկը: Տարիքի հետ նաև տեղի է ունենում մկանուքի պակասում, որը բերում է նյութափոխանակության կրճատման: Այսպիսի փոփոխությունը նաև կրճատում է կալորիաների կարիքը, որը բերում է ավելցուկային քաշի վերահսկման լրացուցիչ դժվարության:

Այլ գործոններ

  • Հղիություն. հղիության ընթացքում քաշի ավելացումը տարածված երևույթ է: Որոշ կանայք դժվարանում են ծննդաբերությունից հետո վերադառնալ նախկին քաշին: Քաշի այսպիսի ավելացումը կարող է նպաստել կանանց մոտ գիրության զարգացմանը: Կրծքով կերակրումը կարող է դառնալ հղիության ընթացքում հավաքած լրացուցիչ քաշից ազատվելու լավագույն տարբերակը:
  • Ծխախոտի օգտագործման դադարեցում. ծխախոտից հրաժարվելը հաճախ կապված է քաշի ավելացման հետ, իսկ երբեմն նաև կարող է բերել գիրության: Հաճախ սա տեղի է ունենում այն մարդկանց մոտ, ովքեր ծխախոտից կախվածությունը փորձում են փոխարինել սննդամթերքով: Նման դեպքերում ավելի խելամիտ կլինի կենտրոնանալ ոչ թե սննդամթերքի և նորմալացած ախորժակի, այլ՝ ֆիզիկական ակտիվությունը բարձրացնելու վրա:
  • Քնի պակաս. անբավարար քունը կամ չափից դուրս երկարատև քունը կարող են բերել ախորժակը բարձրացնող հորմոնային տեղաշարժերի, ինչպես նաև նպաստել բարձր կալորիականությամբ կամ ածխաջրերի մեծ պարունակությամբ սննդամթերքների նկատմամբ հակման:
  • Սթրես. ձեր տրամադրության և ինքնազգացողության վրա ազդող բազմաթիվ արտաքին գործոններ կարող են նպաստել գիրությանը: Հաճախ սթրեսային իրավիճակներում հայտնված մարդիկ ձգտում են ստանալ ավելի մեծ կալորիականություն ունեցող սնունդ:
  • Միկրոբիոմ. մարսողական խողովակում առկա բակտերիաների վրա որոշակի ազդեցություն է ունենում ձեր սննդակարգը: Այս բակտերիաները կարող են նպաստել քաշի ավելացմանը կամ դժավարացնել ավելցուկային քաշից ազատվելու ջանքերը:
  • Քաշի նվազեցման նախկին փորձեր. եթե քաշի նվազեցման փորձերին հաջորդել է նախկին քաշի արագ վերականգնումը, նման իրավիճակը կարող է նպաստել նախկինից ավելի շատ կիլոգրամների կուտակմանը: Այս ֆենոմենը, որը երբեմն կոչում են «յո-յո սննդակարգ», կարող է դանդաղեցնել ձեր նյութափոխանակությունը:

Հոդվածը վերանայվել է՝ 28-04-2021