Գիրություն. պատճառներ

Գիրություն. պատճառներ
Անգլերեն անվանումը՝ Obesity Causes

Մարդկանց մեծ մասի մոտ գիրության պատճառը չափից դուրս շատ սնունդ ընդունելն է և (կամ) քիչ շարժվելը։

Երբ դուք սննդի միջոցով ընդունում եք էներգիայի մեծ չափաքանակներ, սակայն ստացված էներգիան վարժանքերի ու ֆիզիկական ակտիվության միջոցով չի «այրվում», ավելցուկային էներգիան «փոխակերպվում» է ճարպի և կուտակվում ձեր մարմնի վրա՝ առաջացնելով գիրություն կամ ճարպակալում։

Ընդ որում, հավելյալ ճարպը չի կուտակում միայն ձեր ենթամաշկում. ճարպի ավելցուկային քանակները «նստում են» օրգանիզմի գրեթե բոլոր հյուսվածքներում՝ արյունատար անոթներ, լյարդ և այլն։

Կիլոկալորիաներ (կիլոջոուլներ)

Սննդամթերքների էներգետիկ արժեքը հաշվարկվում է կիլոկալորիաներով կամ կիլոջոուլներով։ Մարմնի առողջ կշիռ պահպանելու համար կարևոր է իմանալ, թե սննդի և հեղուկների միջոցով ինչքան կալորիաներ եք ստանում և ֆիզիկական ակտիվության շնորհիվ ինչքան կալորիաներ եք ծախսում։ Այսպիսով, ստացված և այրված կալորիաների հավասարակշռությամբ է պայմանավորված, թե արդյոք կարո՞ղ է զարգանալ մարմնի ավելցուկային կշիռ և գիրություն, թե՞ ոչ։

Այն, թե ձեր օրգանիզմին օրական քանի կիլոկալորիա էներգիա է անհրաժեշտ, կախված է տարբեր գործոններից՝ տարիք, սեռ, հասակ, ժառանգական գործոններ, աշխատանք, ֆիզիկական և հոգեկան ակտիվության մակարդակ և այլն։ Նման հաշվարկներ կատարելիս ձեզ կարող է մեծ օգնություն ցուցաբերել բժիշկ-դիետոլոգը։

Անառողջ սննդակարգ

Գիրությունը մեկ գիշերվա մեջ չի առաջանում, այլ զարգանում է աստիճանաբար՝ անառողջ սննդակարգի և «նստակյաց» ապրելակերպի պատճառով։

Օրինակ, սննդակարգը կարելի է համարել անառողջ, եթե՝

  • «ֆասթֆուդային» բնույթի է, որում կան ավելցուկային յուղեր կամ ճարպեր
  • աղքատ է մրգերից, բանջարեղեններից և չռաֆինացված ածխաջրերից (օրինակ՝ լիարժեք հաց կամ շագանակագույն բրինձ)
  • օգտագործվում է ալկոհոլի մեծ քանակներ, քանի որ ալկոհոլը համարվում է բարձր կալորիական խմիչք
  • ընդունվում է մեծ քանակությամբ այնպիսի սննդամթերքներ, որոնք հարուստ են հագեցած ճարպաթթուներով և շաքարով
  • ընդունվում է սննդի ավելի մեծ քանակներ, քան անհրաժեշտ է ձեր օրգանիզմին
  • առկա են այնպիսի հոգեկան խնդիրներ, օրինակ՝ երբ դուք չեք հագենում, սնունդ եք ընդունում, որ ձեզ լավ զգաք կամ ընկճվում եք, երբ սնունդ չեք ընդունում։

Սովորաբար անառողջ սնունդ ընդունելու սովորույթը հատուկ է ոչ թե առանձին վերցրած անհատին, այլ նրա ընտանինքին, որն իր հերթին ոչ առողջ սննդակարգը կարող է «ժառանգել» ծնողներից։

Մանկական տարիքի գիրությունը կարող է լինել ավելի մեծ տարիքում մարմնի կշռի հետ կապված առողջական խնդիրների հզոր կանխատեսող գործոն։ Սա նշանակում է, որ առողջ սննդակարգի և մարմնի նորմալ կշռի մասին պետք է հոգ տանել սկսած մանկական տարիքից։

Ֆիզիկական ակտիվության պակաս կամ «նստակյաց» ապրելակերպ

Ցածր ֆիզիկական ակտիվությունը գիրության հետ ուղղակիորեն կապ ունեցող մյուս կարևոր գործոնն է։ Բազմաթիվ մարդկանց աշխատանքն ավելի շատ մտավոր և «անշարժ» է, քան թե ֆիզիկական բնույթի։ Գրասենյակային աշխատանքը, միայն ավտոմեքենայով տեղաշարժվելը և մերօրյա այլ գործոններ կարող են նպաստել ավելցուկային կիլոգրամների կուտակմանը։

«Հանգիստը» շատերի համար պառկած կամ նստած վիճակում թուլանալն է, հեռուստացույցի դիմաց ժամեր անցկացնելը, ժամեր շարունկ ինտերնետային էջեր թերթելը կամ համակարգչային խաղեր խաղալը։ Այլ կերպ ասած, ներկա կյանքը և տեխնոլոգիաների զարգացումը հանգեցրել է նրան, որ մենք դառնանք ալարկոտ և չտեղաշարժվող։ Մարդկանց մեծ մասը կարող է անգամ չմտաբերել, թե երբ է վերջին անգամ գոնե 10 րոպե տրամադրել սովորական զբոսանքին։

Մինչդեռ առողջ ապրելակերպի կարևոր հիմնադրույթներից մեկն այն է, որ օրվա ընթացքում մենք պետք է առնվազն 30 րոպե չափավոր ծանրաբեռնվածությամբ ֆիզիկապես ակտիվ լինենք, իսկ եթե խոսքը գեր մարդկանց մասին է, ապա նրանք աստիճանաբար պետք է հասնեն ավելի երկարատև «ակտիվ» րոպեների։

Ակտիվ ապրելակերպը միայն վարժանքները չեն, այլ ֆիզիկական ակտիվությունն առօրյա կյանքի բնական մի մասը դարձնելը։

Ժառանգականություն

Որոշ մարդիկ կարող են պնդել, որ մարմնի կշռի վերաբերյալ որևէ մտահոգությունը կամ ակտիվ պայքարելն անիմաստ է, քանի որ գիրությունը պայմանավորված է գեներով, որի դեմ «արտաքին միջամտությունը» դառնում է անիմաստ։

Իհարկե, կան հազվադեպ հանդիպող ժառանգական որոշ հիվանդություններ (օրինակ՝ Պրեյդեր-Վիլի համախտանիշ), որոնց նշաններից մեկն էլ ճարպակալումն է։ Նույն կերպ, ժառանգաբար կարող են փոխանցվել գիրությանը նպաստող որոշ գործոններ կամ շեղումներ (օրինակ՝ դանդաղած նյութափոխանակություն, բարձրացած ախորժակ և այլն), որոնք կարող են դժվարացնել մարմնի կշռի նորմալացման ջանքերը։

Բայց սա բնավ չի նշանակում, որ մենք պետք է մեր մարմնի կշռին ուշադրություն չդարձնենք՝ ամեն ինչ վերագրելով մեր գեներին։ Եվ, նույնիսկ եթե մենք ժառանգականորեն հակված ենք ավելցուկային կշիռ ունենալուն, մարմնի կշռի առողջացումը երբեք անիրականանալի և անօգուտ չէ։

Հոդվածը վերանայվել է՝ 22-05-2019