Սպեցիֆիկ ֆոբիաներ. ախտանիշներ

Սպեցիֆիկ ֆոբիաներ. ախտանիշներ

Սպեցիֆիկ կամ հատուկ ֆոբիան արտահայտված կայուն վախը կամ սարսափն է որևէ կոնկրետ առարկայից կամ իրավիճակից, որն իրականում համարժեք վտանգ չի ներկայացնում:

Կան ֆոբիաների (վախերի) տարբեր տեսակներ, և ոչ հազվադեպ սպեցիֆիկ ֆոբիա կարող է ձևավորվել մեկից ավելի վախի գործոնի նկատմամբ: Սպեցիֆիկ ֆոբիաները նաև կարող են առաջանալ այլ տեսակի տագնապային խանգարումների ժամանակ։

Սպեցիֆիկ ֆոբիաների հիմնական տեսակները վախերն են՝

  • իրավիճակներից, օրինակ՝ ինքնաթիռներ նստելուց, փակ տարածքներից կամ դպրոց հաճախելուց
  • բնական պայմաններից, օրինակ՝ մթությունից, կայծակից կամ բարձրություններից
  • կենդանիներից կամ միջատներից, օրինակ՝ շներից կամ սարդերից
  • արյունից, ներարկումից կամ վնասվածքից, օրինակ՝ ասեղներ, դժբախտ պատահարներ կամ բժշկական միջամտություններ
  • այլ իրավիճաներից, օրինակ՝ շնչահեղձությունից, փսխումից, բարձր ձայներից կամ ծաղրածուներից:

Յուրաքանչյուր սպեցիֆիկ ֆոբիա ունի իր սեփական անվանումը: Օրինակներից են ակրոֆոբիան՝ վախ բարձրությունից և կլաուստրոֆոբիան՝ վախ փակ տարածությունից:

Անկախ նրանից թե սպեցիֆիկ ֆոբիայի որ տեսակն ունեք, դրանք սովորաբար առաջացնում են հետևյալ ռեակցիաները՝

  • ուժեղ վախի կամ սարսափի, տագնապի և խուճապի անհապաղ զգացումներ, երբ ենթարկվում եք վախի գործոնի ազդեցությանը կամ նույնիսկ մտածում եք դրա մասին
  • տեղյակ եք, որ ձեր վախերն անհիմն կամ չափազանցեցված են, սակայն զգում եք դրանք կառավարելու անկարողություն
  • տագնապի սաստկացում, երբ վախի առարկան կամ իրավիճակը ֆիզիկապես կամ ժամանակային առումով մոտենում են ձեզ
  • ամեն հնարավոր քայլի ձեռնարկում, որ խուսափեք վախի առարկայից կամ իրավիճակից կամ, եթե չի հաջողվում, տագնապային զգացողություններով համբերում
  • վախերի պատճառով նորմալ գործելու դժվարություն և ինքնակառավարման կորուստ
  • ֆիզիկական ռեակցիաներ և զգացողություններ, այդ թվում՝ առատ քրտնարտադրություն, արագացած սրտխփոց, կրծքավանդակի սեղմնվածության զգացում կամ հևոց
  • արյան տեսքից կամ վնասվածքներից սրտխառնոց, գլխապտույտ կամ ուշագնացություն
  • երեխաների շրջանում՝ հիսթերիա, լաց, կառչում ծնողներին և նրանց «բաց թողնելուց» կամ վախի առարկային կամ իրավիճակին մոտենալուց հրաժարում:

Ե՞րբ դիմել բժշկին

Անհիմն վախը կարող է դառնալ ձանձարացնող, օրինակ, երբ բարձրանում եք աստիճաններով, այլ ոչ թե վերելակով կամ աշխատանքի եք մեկնում երկար ճանապարհով՝ մայրուղի մտնելու փոխարեն: Սակայն, սովորական վախը դառնում է ֆոբիա, երբ լրջորեն խաթարում է ձեր կյանքը: Եթե տագնապը սկսում է բացասաբար ազդել ձեր ուսումնական, աշխատանքային կամ հանրային կյանքի վրա, զրուցեք ձեր բժշկի կամ նրա խորհրդով հոգեկան առողջության մասնագետի հետ:

Մանկական տարիքի վախերը տարածված են (օրինակ՝ մութ պայմաններից, մենակ մնալուց), սակայն երեխաների մեծ մասը ժամանակի ընթացքում հաղթահարում է դրանք: Սակայն, եթե երեխայի մոտ վախն արտահայտված է և ունի կայուն բնույթ՝ խանգարելով նրա առօրյան, զրուցեք այդ մասին երեխայի բժշկի հետ:

Բազմաթիվ մարդկանց մոտ վախերը կարելի է մեղմացնել կամ վերացնել ճիշտ բուժական մոտեցման շնորհիվ: Ընդ որում, որքան շուտ է սկսում բուժումը, այդքան ավելի արդյունավետ է լինում:

Հոդվածը վերանայվել է՝ 04-05-2021